Ryslinge Efterskole (Linjefilm) RÅKLIP.00_12_55_07.Still155

Teater

Hjertelig velkommen til Teaterlinjen på Ryslinge Efterskole!
Teaterlinjen har fokus på scenisk selvværd, troen på egne evner og giver dig modet til at skabe. Vi beskæftiger os med teatrets mange aspekter både i undervisningen og i årets tre forestillinger. Vi arbejder med temaerne den følende skuespiller, den improvisatoriske skuespiller og den fysiske skuespiller, og derigennem etablerer et trygt scenisk arbejdsrum med fornemmelse for det kreative fællesskab. Vi ønsker at give dig en solid kreativ ballast, og du vil blive udfordret og anerkendt for den, du er. På Teaterlinjen skaber vi et ensemble, når vi spiller hinanden gode ved at sætte os selv i spil.

Vi glæder os til at møde dig i grinet, i gråden, i sårbarheden, i glæden, i fantasien og i skaberkraften!

Bliv klogere på dig selv

Når du spiller teater, er din krop og din stemme dit vigtigste redskab. Det er en del af den grundlæggende træning på teaterlinjen at arbejde med din krop, stemme og koncentration – alt sammen noget, der gør dig i stand til at fortælle din egen historie.

På teaterlinjen arbejder vi ikke med store færdige manuskripter eller laver musicals. I stedet skaber vi noget fra bunden og arbejder med det, der er relevant for dig og dine medstuderende.

Håbet er, at du udvikler dig – både dramatisk og personligt

“Man kan altid mærke entusiasmen og man får gennem året dannet nogle virkelige tætte bånd på en anderledes måde “

Hilde & Nanna, årgang 22/23

Ryslinge Efterskole (Linjefilm) RÅKLIP.00_12_27_02.Still151

Improvisation

Når vi improviserer, kan og vil alt ske. Improvisation er sjovt, men stiller også store krav til dig som skuespiller. Det handler især om at sige ja, tage hinanden på ordet og turde være i de pauser og den følsomhed, som opstår.

Karakterarbejde

På Teaterlinjen arbejder vi med forskellige indgange til karakterer. Når du skal spille en anden, skal du kunne sætte dig i vedkommendes sted – og det betyder, du skal kunne forstå og mærke karakteren.

Tekstarbejde

Vi skal arbejde med forskellige tekster – fra dialoger til nultekster og monologer . Teksterne bliver bragt til live i samspil med andre og vi skal, udover at lære teksterne og spille dem udforske instuktørrollen og iscenesættelsen af dem.

Fysiodrama

Kroppen er vores redskab. Derfor træner vi ordløst teater, der skaber et dynamisk og nærværende udtryk. Det handler ikke om at mime, som du kender det, men om at formidle stemninger og dramaet. At fortælle helt uden ord og ofte med musikken som medspiller.

Et stærkt fællesskab

Svendestykke

Teater er et af de fire linjefag, som var med fra skolens start

Kom vi ikke hele vejen rundt teaterlinjen?

Nej, det behøver man ikke, men man skal have lyst til at skabe fortællinger sammen med andre.

Nej, det skal vi ikke, men til gengæld kommer vi til at hjælpe jer med at fortælle de historier, I har på hjertet.