Science

Science er for de nysgerrige. Dig, der gerne vil vide, hvordan ting fungerer; skille dem ad og samle dem igen. Dig, der vil undersøge, eksperimentere, lege og lære – og blive klogere på verden omkring dig. På Sciencelinjen arbejder vi både med teknologi og bakteriologi, og her er ingen idéer for store eller skøre.

På Sciencelinjen brænder vi for naturvidenskaben og den naturvidenskabelige metode. Undervisningen veksler mellem teori og praksis, hvor vi har tid til at gå i dybden med de idéer, der opstår.

På sciencelinjen fylder fællesskabet og den naturfaglige ånd

Vi ved, at I alle har meget forskellige interesser. Derfor er der, foruden de obligatoriske forløb, rig mulighed for selvvalgte projekter. Her kan I udfolde jeres egne interesser, og gennem elevoplæg blive bedre til at formidle, hvorfor netop jeres emne er virkelig interessant.

“Fordyb dig i dine vildeste tekniske og naturvidenskablige interesser”

Marie, årgang 22/23

Teknologiske arbejdsredskaber

Vil du gerne gøre dine idéer til virkelighed? På Sciencelinjen bliver du undervist i 3D-modellering, så du kan lege med 3D-print eller laserskæring. De færdigheder kan du bruge, når du og dine klassekammerater skal bygge prototyper til Unge Forskere eller opfinde løsninger inden for bionik. Glæd dig også til forløb med Arduino og muligvis Raspberry Pi.

Feltbiologi og bionik

I vores forløb om feltbiologi kommer du til at lære, hvordan du fanger (og udsætter), nøglebestemmer og bruger indikatordyr, for eksempel små gnavere eller biller, til at sige noget om en biotops tilstand. Senere på året bruger vi feltbiologien til et forløb om bionik, hvor du ud fra biologiske tilpasninger bliver inspireret til teknologiske løsninger.

Scienceshow

Her vælger du selv, hvilket eksperiment du vil vælge at gå i dybden med. Du kommer til at være i en gruppe med andre scienceelever, og sammen sætter I jer ind i sikkerheden, teorien og selve forsøget, så I sammen med resten af holdet er klar til vores store scienceshow.

Medbestemmelse

Du kommer også til at sætte dit præg på undervisningen, når vi arbejder med selvvalgte projekter. Her kan du for alvor nørde og dyrke din unikke interesse – og gennem elevoplæg dele din passion med dine klassekammerater.

Unge Forskere

I Unge Forskere kan du fordybe dig fuldstændigt i ingeniørens eller naturvidenskabens arbejdsmetoder, som du inden disse forløb er blevet gjort tryg ved.

I Unge Forskere bestemmer du helt selv sammen med din selvvalgte gruppe, hvad du vil arbejde med inden for naturvidenskaben. Og har du lyst og målrettethed, ja, så er der nærmest ingen grænser for, hvad du kan arbejde med.

Alle gruppers projekter bliver indsendt til Unge Forskere, hvor forskerspirer i hele landet har mulighed for at få deres projekt udtaget til Science EXPO i Bella Centeret.

Science er et af de to linjefag, som er kommet til efter skolen er startet

Kom vi ikke hele vejen rundt om sciencelinjen?

Ja, det er der. Fordelingen af drenge og piger varierer fra år til år.

Der er ikke et fast pensum og du med til at tage ansvar for din læring. Der er projekter, hvor du også selv er med til at vælge din vinkel på det faglige indhold.